24.5.2018
klo. 18.00-20.00

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY tarjoaa jälleen tänä keväänä kaikille avoimia kompostointikursseja pääkaupunkiseudulla. Maksuttomat kurssit sopivat sekä aloittelijalle että kokeneelle kompostoijalle. Tiedot tilaisuuksista löytyvät osoitteesta hsy.fi/kompostointi. Seuraava kurssi on 28. maaliskuuta.

Kursseilla perehdytään käytännönläheisesti kompostoinnin perusteisiin. Yksi kurssi kestää noin kaksi tuntia. Avoimien tilaisuuksien lisäksi esimerkiksi taloyhtiöt sekä omakoti- ja muut yhdistykset voivat tilata maksuttoman luennon kompostoinnista vähintään kymmenen hengen ryhmille.

Kompostointi on luonteva osa pientalon jätehuoltoa. Kompostissa eloperäinen jäte hajoaa luonnonmukaisesti ravinteiksi, vedeksi ja hiilidioksidiksi. Valmis komposti on erinomainen maanparannusaine puutarhaan.

– Kompostoinnin avulla biojätteen sisältämät ravinteet saadaan kiertoon omalle pihalle. Taloudellista säästöä voi saada myös silloin, jos sekajäteastian tyhjennysväliä voidaan harventaa kompostoinnin ja huolellisen lajittelun ansiosta, kertoo HSY:n ympäristöasiantuntija Maija Palomäki.

HSY järjestää kompostointikurssit yhdessä Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen sekä Helsingin, Espoon, Kauniaisten, Vantaan kaupunkien ja Kirkkonummen kunnan kanssa.

Kurssien aikataulut ja kompostointiluennon tilaaminen.
Kompostointiopas

Lisätietoja:

Ympäristöasiantuntija Maija Palomäki, maija.palomaki(at)hsy.fi

P.S. Omalla tontilla kompostoinnista on tehtävä ilmoitus HSY:lle
Talousjätteen ja käymäläjätteen kompostoinnin aloittamisesta on tehtävä kirjallinen ilmoitus HSY:lle. Tee ilmoitus osoitteessa hsy.fi/kompostointi tai tilaa lomake puhelimitse asiakaspalvelusta.