8.3.2017
klo. 11.00-18.00

Naistenpäivän kunniaksi tieteelliset seurat jalkautuvat yliopistokampuksilta itäiseen Helsinkiin. Itäkeskuksessa sijaitsevaan Iiris-keskukseen kutsutaan kaikkia tieteestä ja tietokirjallisuudesta kiinnostuneita – sukupuolesta riippumatta – tutustumaan tieteeseen harrastuksena, tietokirjoihin ja ajankohtaisiin tutkimuskysymyksiin. Tilaisuuden ohjelman on koonnut Tieteellisten seurain valtuuskunta ja sen kirjakauppa Tiedekirja.

Iltapäivällä Iiris-keskuksen Braille-salissa on ohjelmaa, jossa käsitellään, millaisin tavoin ihmiset ovat pyrkineet terveyteen, ja miten käsitykset terveydestä ovat kietoutuneet kysymyksiin tiedosta, vallasta, politiikasta ja moraalista. Lisäksi pohditaan, miten raamatun tulkinnoilla on perusteltu rasismia tai sen vastavoimia. Lopuksi keskustellaan mm. siitä, miltä nykysuomalainen arki näyttää nuoren somalialaisen, Najma Yusufin, kameran linssin läpi.

Yleisöllä on tilaisuus tutustua tiede- ja tietokirjoihin ja tehdä ostoksia Tiedekirjan myyntipisteessä Iiris-keskuksen ala-aulassa. Tasatunnein klo 12.00 alkaen järjestetään tutustumiskäyntejä myös Tieteellisten seurain valtuuskunnan julkaisuvarastoon, jossa on seurojen julkaisemaa kirjallisuutta 1800-luvulta alkaen.

Tiedetapahtuman yhteydessä kannattaa tutustua myös Näkövammaisten museoon ja Näkövammaisten liiton Iiris-keskuksessa tarjoamiin palveluihin. Kahville tai lounaalle voi poiketa samassa rakennuksessa sijaitsevaan Antell-ravintolaan. Sisääntuloaulassa on myös Helsingin ja Uudenmaan näkövammaiset ry:n myyntipiste, josta voi ostaa käsityötuotteita, kuten rottinkikoreja, mehiläisvahakynttilöitä, koruja ja keraamisia astioita sekä leivonnaisia. Kannattaa käyttää tilaisuus hyväksi ja vierailla myös Helsingin ja Uudenmaan Näkövammaiset ry:n Annansilmät -myymälässä, joka on auki klo 17 asti.

Myyntipisteet ovat avoinna klo 11-18. Tutustumiskierrokset julkaisuvarastoon lähtevät Tiedekirjan myyntipisteiltä tasatunnein, ensimmäinen klo 12 ja viimeinen klo 17.

Iiris-keskuksen osoite on Marjaniementie 74, 00930 Helsinki

Braille-salin ohjelma

15.00-15.15 Johanna Lilja: Tervetuloa harrastamaan tiedettä (Tieteellisten seurain valtuuskunta)

15.15-15.45 Kalle Kananoja kertoo kirjastaan Kiistellyt tiet terveyteen (Suomalaisen Kirjallisuuden Seura)

15.45-16.15 Minna Heimola kertoo kirjastaan Raamattu ja rasismi (Suomen Eksegeettinen Seura)

16.15-16.45 Toisin silmin – näkökulmia nykysuomalaiseen arkeen Najma Yusufin valokuvaamana ja kertomana. Aiheesta keskustelevat Najma Yusuf ja Helena Oikarinen-Jabai.  (Siirtolaisuusinstituutti)

17.00 Braille-salissa alkaa Näkövammaisteatterin harjoitukset, joita yleisö voi jäädä seuraamaan.