Marjaniemessä tuoksuu vastapaistettu leipä

Caroline Walls avasi Toast Artisan Bakery -leipomon Marjaniemeen loppukesällä 2022. Hän valmistaa ja myy juureen leivottuja suolaisia ja makeita leivonnaisia sekä skottileivonnaisia, ja toimittaa tuotteet sähköpyörällä suoraan kotiovelle. Glorian Ruoka & Viini -lehti palkitsi hänet loppuvuonna 2022 Vuoden ruokayrittäjänä.

Caroline, miten päädyit asumaan Marjaniemeen?

Muutimme perheeni kanssa Suomeen vuonna 2006. Asuimme 13 vuotta Roihuvuoressa. Neljä vuotta sitten meille tarjoutui mahdollisuus ostaa Marjaniemestä koti, jossa on puutarha. Olen aina kaivannut puutarhaa, joka meillä oli Lontoossa, joten olin iloinen saadessani taas sellaisen.

Mikä on parasta Marjaniemessä?

Suosikkipaikkani on ranta. Se on niin kaunis ja rauhallinen. Olen onnekas voidessani asua Marjaniemessä. Täällä on palvelut lähellä eikä keskustakaan ole kaukana. Samaan aikaan myös luonto, puut, ranta ja meri ovat lähellä. On myös ollut hieno kokemus aloittaa yritys täällä. Leipomo on otettu hyvin vastaan, ja ihmiset ovat kannustavia.

Miten sinusta tuli leipuri?

Olen leiponut äitini ja isoäitini kanssa pienestä lapsesta saakka. Olen opiskellut catering-alaa ja työskennellyt kokkina ravintoloissa. Leipominen on kuitenkin aina ollut intohimoni. Sairastuessani vakavaan koronaan vuonna 2020 ymmärsin, että elämä on lyhyt ja kannattaa seurata unelmiaan. Sen seurauksena päätin perustaa oman leipomon. Leipominen tekee minut iloiseksi, ja valmiit leipomukset puolestaan tekevät kaikki muutkin iloiseksi. On hienoa, että voi olla pieni osa jotakin tärkeää päivää, kuten syntymäpäiviä tai valmistujaisia. Ja ihan vain se, että voi tarjota ravitsevaa leipää perheen yhteiseen ruokahetkeen.

Minkälainen on päiväsi?

Leipomispäiväni alkaa ajoissa. Herään 4 tai 5 aikaan aamulla, laitan uunin lämpenemään ja aloitan työt. Minulla on säännölliset toimitukset keskiviikko-iltaisin ja lauantaiaamuisin lähialueille ja sen lisäksi myyn eri REKO-lähiruokapiireissä, Hakaniemen torilla ja myyjäisissä.

Miltä Toast Artisan Bakeryn tulevaisuus näyttää?

Olen erikoistunut hapanjuurileipiin, mutta haluaisin kokeilla erityyppisiä leivonnaisia, kuten croissantteja. Lisäksi olen miettinyt ”Afternoon tea” -palvelua, jossa tarjoaisin valikoiman skonsseja, kakkuja ja leipiä. Odotan myös innolla kesää, että pääsen hyödyntämään suomalaisia marjoja kakuissa ja leivonnaisissa.

Carolinen leipomon viikottain vaihtuva tarjonta sekä tilausohjeet löytyvät osoitteesta https://www.toastartisanbakery.fi/